طراحی گرافیک هم مانند هر شغل خلاق دیگری به مهارت های خاصی نیاز دارد که میخواهیم به بررسی 8 مورد از مهمترین آنها بپردازیم. اما این را هم فراموش نکنید که تنها مهارت برای موفقیت کافی نیست. در این زمینه روبرتا موریس (Roberta Morris) بنیانگذار Leave It to ‘Berta میگوید: «هر چقدر هم که با استعداد باشید ولی در کارتان متبحر نباشید، مفید نخواهید بود.» به همین منظور با چندین طراح صحبت کردیم تا درک بهتری از مهارت طراح گرافیک داشته باشیم و از توصیه هایشان در این صنعت استفاده کنیم.
8 مورد از مهارتهای طراح گرافیک
اولین سوالی که با آن روبه رو میشویم این است که چرا مهارت های شغلی برای طراحان گرافیک اهمیت دارد؟ مهمترین دلیل این است که مشتری مالک پروژه است، نه شما.
موریس (Morris) میگوید: «طراحی گرافیک یک کار خدماتی است، پس باید کاری که انجام میدهید در راستای خدمات رسانی به مشتری باشد. مشتری باید شما را مانند دوست خود ببیند تا برای رسیدن به راه حل هایی که مورد تاییدتان است با شما همکاری کند .» اگر به گسترش رابطه کار با مشتری فکر می کنید، باید هنگام شروع کار از ذکاوت کافی برخوردار باشید.
1. روابط کاری
پیام طراحان گرافیک توسط کاری که انجام میدهند منتقل میشود اما آنها در برقراری ارتباط از طریق ارسال ایمیل، تماس تلفنی و سخنرانی هم باید موفق باشند. به توصیه موریس ارتباط با مشتری برای برقراری اعتماد ضروری است، پس زمانی که قرار کاری دارید همیشه سر وقت، صریح و دیپلماتیک باشید.
طراح گرافیک باید بتواند به راحتی ایده و نظراتش را برای مشتریان بیان کرده و به آنها دلیل متناسب بودن و یا نبودن طرح اش را توضیح دهد. طراحانی که بصورت خصوصی یا در استدیو کار می کنند باید بتوانند با دیگران (در حوزه ی کاری تیم خود) ارتباط برقرار کنند.
2. گوش شنوا داشتن
از مهمترین مهارت طراح گرافیک برای برقراری ارتباط موثر با دیگران، داشتن گوش شنواست. از آنجا که معمولا مشتریان دانش زیادی از دنیای طراحی ندارند ممکن است از واژگان نادرستی برای بیان ایدههای خود استفاده کنند، اما گوش شما به عنوان یک طراح گرافیک باید آنقدر دقیق شنیده باشد که بتوانید سریعا به درک عمیقی از خواسته های آنان برسید.
همچنین شما میتوانید با تماشای فیلم هایی که ارتباط غیر کلامی را افزایش میدهند مهارت شنیداریتان را تقویت کنید. بلاندین متیو (Blandine Mathieu ) بنیانگذار NiceDay میگوید: «با سوال کردن از مشتریان، میتوانید پیچیدگیهای مسئله را درک کنید. گوش شنوا به شما کمک می کند تا با کنار هم گذاشتن آنچه مشتری میگوید به درک درستی از مسئله برسید.»
3. بودجه بندی در مهارت طراح گرافیک
بودجه بندی یک مهارت اساسی برای هنرمندان است، به خصوص کسانی که شغل آزاد دارند. همه طراحان گرافیک باید به محدودیت های مالی مشتریان خود احترام بگذارند و برای پیش بردن پروژه با توجه به بودجه تعیین شده ایده داشته باشند. این توانایی برای طراحانی که به صورت فریلنسر کار میکنند بسیار مهم است.
اما در شرایطی که طراحان برنامه ریزی درستی برای بودجه نداشته باشند، نه تنها مجبورند از بودجه مالی شخصی خود برای جبران این مشکلات استفاده کنند، بلکه باید قیمت گذاری و فاکتور نویسی دقیقی داشته باشند تا مطمئن شوند کاری که میکنند ارزش زمانی که میگزارند را داشته باشد. همانطور که گفتیم اهمیت این موضوع بسیار بالاست چون حتی موفق ترین طراحان آزادکار نیز در مسائل مالی دچار مشکلاتی شدهاند.
4. شبکه سازی تجاری
متیو(Mathieu) می گوید: «شبکه سازی از پیدا کردن اولین کار تا بدست آوردن اولین مشتری نقش مهمی دارد.» شبکههای مفید نه تنها در دستیابی به شغل کمک می کنند، بلکه ارتباط شما را با شرکتهای بیشتر و بزرگتر گسترش می دهند. به علاوه به شما این فرصت را می دهند تا مهارتهای ارتباطی خود را در یک محیط حرفهای تقویت کنید.
در حال حاضر شاید مشغول به کار در استودیو بوده و آرزو دارید به عنوان فریلنسر کارتان را آغاز کنید و یا بر عکس. اما شما از اتفاقاتی که در آینده رقم خواهند خورد بی خبرید. پس بدانید که هرچه بیشتر با شرکتهای بزرگ در ارتباط باشید، شانس بیشتری برای بدست آوردن موقعیتهای عالی خواهید داشت.
5. مدیریت پروژه
در مهارت طراح گرافیک، مدیریت پروژه به معنای نظارت از ابتدا تا انتهای کار است. این مهارت شامل درک اهداف، محدودیت های مشتری، تعیین فرجه زمانی، پیش برد پروژه بر اساس بودجه و تقسیم وظایف بین اعضای مختلف تیم است.
به پیشنهاد موریس حتی اگر مدیر رسمی پروژه نیستید هم باید با مراحل مختلف و نرم افزارهای اصلی آشنا باشید تا درک درستی از روند پیشرفت پروژه داشته باشید. طراحان آزادکار بسیار متکی به این مهارت هستند چرا که بار پروژه تماما بر دوش آنهاست. اگر شما مدیریت دقیقی در پروژه داشته باشید، مطمئن باشید که در آخر کار هیچ چیز از قلم نیوفتاده است.
6. توانایی مذاکره کردن با دیگران
ممکن است در نگاه اول دانستن این موضوع ضروری نباشد، اما اگر مذاکره را به معنای سازش با مشتری بدانید یاد گرفتن آن منطقی است. مثلا طراحان آزادکار باید بتوانند برای داشتن یک درآمد متناسب با کاری که برایش زحمت میکشند، با مشتریان گفتوگو کنند.
اما درآمد تنها موضوعی نیست که به گفت و گو نیاز دارد، معمولا طراحان بر سر موضوعاتی مانند زمان تعیین شده برای تحویل پروژه یا المان های بکار گرفته شده در آن با مشتریان مذاکره میکنند. بهره بردن از مهارتهای گفتگو نشان میدهد که طراحان آماده ارائه بهترین خدمات هستند.
7. مدیریت زمان
شما به عنوان طراح گرافیک ممکن است در مسیر پیشبرد پروژه زمان را از دست دهید، اما دقت کنید که باید پروژه را به موقع آماده کرده و مشتری را با پروژهی ناتمام روبرو نکنید.
متیو (Mathieu) در رابطه با مدیریت زمان که یک مهارت طراح گرافیک است، میگوید: «یادگیری نحوه مدیریت زمان، به شما امکان خلق کارهای بهتری میدهد، پس روی عملکردتان کار کنید و استرس نداشته باشید. به کمک مدیریت زمان مطمئن باشید که زمان زیادی را صرف بخشی از پروژه نکرده و روی تمامی بخشها به طور یکسان تمرکز خواهید داشت.»
8. بازار یابی
اگر مشتری نباشد طراحان گرافیک کار نخواهند داشت، پس دانستن اصول روشهای بازاریابی در پروژه های طراحی مفید است. شما اگر دراستدیو طراحی مشغول به کار بوده یا طراح آزادکار باشید، به بازاریابی نیاز دارید تا مشتریهای جدیدی جذب کنید. مطمئن باشید که این مهارت برروی کیفیت کاری که ارائه میدهید تاثیر گذار است چون بسیاری از طراحان به منظور بازاریابی در بخش وب سایت و کارت ویزیت استخدام میشوند.
برای تکمیل مهارت طراح گرافیک آماده شدهاید؟
یک طراح حرفهای در کنار خلق اثری چشم نواز به تواناییهای بسیاری نیاز دارد. بیشتر طراحان میتوانند به کمک مهارتهای تجاری خاصی که دارند هدایت بازار کار را بدست گیرند. پس اگر در این زمینه فعال هستید، همین امروز به کسب مهارت برای موفقیت بپردازید.